
          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2012. 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je kroz odeljak o slobodi 

izražavanja.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. U utorak, 13. marta 2012, predsednik Srbije, Boris Tadić, raspisao je za 6. maj izbore za 

Narodnu skupštinu Srbije. Istog dana, predsednica parlamenta, Slavica Đukić Dejanović, 

raspisala je lokalne izbore, takođe za 6. maj. Republička radiodifuzna agencija donela je Opšte 

obavezujuće uputstvo radio i televizijskim stanicama (emiterima) u predizbornoj kampanji za 

lokalne, pokrajinske i republičke skupštinske izbore, izbore za predsednika Republike i izbore za 

Nacionalne savete nacionalnih manjina, koje je stupilo na snagu 9. marta. Opšte obavezujuće 

uputstvo donelo je neka nova pravila, a između ostalog i predvidelo obavezu posebnog 

obeležavanja svih predizbornih programa. Takođe, predviđena su i ograničenja koja se tiču 

emitovanja predizbornih plaćenih termina. Ovi termini ne uračunavaju se u ukupno vreme 

trajanja TV oglašavanja, odnosno radijskog oglašavanja, ali se ne mogu emitovati u takozvanom 

prime-time-u (od 6,00 do 9,00 i od 19,00 do 23,00 časa na televiziji, odnosno od 6,00 do 9,00 i od 

15,00 do 19,00 časa na radiju). Takođe, mediji ne smeju emitovati više od 90 minuta 

predizbornih plaćenih termina dnevno, a ako ih emituju, dužni su da ih pod ravnopravnim 

uslovima obezbede svim izbornim listama, odnosno kandidatima, i to najviše do pet minuta 

jednokratno tokom dana po izbornoj listi, odnosno kandidatu. Izuzetno, jednom tokom 

kampanje, lista, odnosno kandidat, imaju pravo na predizborni plaćeni termin u trajanju od 30 

minuta. Opšte obavezujuće uputstvo sadrži i posebna pravila koja se odnose samo na 

komercijalne stanice, odnosno samo na javni servis i druge javne medije koji su u odnosu na 

svoje obaveze u predizbornoj kampanji izjednačeni sa javnim servisom. Javni servis obavezan je 

da obezbedi emitovanje promocije političkih stranaka, koalicija i kandidata koji imaju 

prihvaćene izborne liste, besplatno i ravnomerno, bez diskriminacije, vodeći računa i o 

adekvatnoj zastupljenosti kandidata nacionalnih manjina. Javni servis, stanice čiji su osnivači 

gradovi i opštine, kao i stanice civilnog sektora, ne mogu emitovati predizborne plaćene termine.  

 

Pravni osnov za donošenje Opšteg obavezujućeg uputstva su odredbe članova 8. i 12. Zakona o 

radiodifuziji, shodno kojima je Republička radiodifuzna agencija nadležna da propisuje pravila 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2012. 

koja su obavezujuća za emitere, a kojima se obezbeđuje sprovođenje radiodifuzne politike u 

Republici Srbiji. Agencija donosi opšte obavezujuće uputstvo radi bližeg uređivanja određenih 

pitanja koja se odnose na sadržaj programa, nezavisno od postojeće prakse emitera. 

Nepostupanje po opštem obavezujućem uputstvu je osnov za izricanje svih vrsta mera koje 

Agencija može preduzimati, što uključuje opomenu i upozorenje, ali i privremeno ili trajno 

oduzimanje dozvole za emitovanje programa. O meri u kojoj je ovo pitanje osetljivo, svedoči 

činjenica da je RRA, pred praktično svake raspisane izbore u Srbiji, donosila nova uputstva, 

menjajući na određeni način pravila ponašanja u predizbornoj kampanji i korigujući ranije 

uočene nedostatke. Ključna izmena u ovom Uputstvu odnosi se na plaćene predizborne termine, 

čije je vremensko trajanje ograničeno, polazeći od iskustava sa ranijih izbora, na kojima su 

stranke zakupljivale sate i sate programa. Dodatni problem predstavlja i činjenica da zakon 

predizborne plaćene termine pominje samo na jednom mestu, i to tako što propisuje da su javni 

servisi dužni da tokom predizborne kampanje obezbede besplatno i ravnomerno emitovanje 

promocije stranaka, koalicija i kandidata, pri čemu mogu emitovati reklamne spotove ako oni 

služe predizbornoj kampanji, ali ne i plaćenu predizbornu promociju. RRA, ali i praksa, stali su 

na stanovište da ovo zapravo znači da sve televizijske i radio stanice mogu emitovati 

predizborne spotove u redovnim terminima za oglašavanja, a da komercijalne stanice imaju i 

dodatnu mogućnost da emituju plaćenu predizbornu promociju. Najveću kontroverzu u vezi sa 

novim Opštim obavezujućim uputstvom izazvala je njegova odredba koja predviđa da u toku 

predizborne kampanje emiteri treba da iz svog programa isključe dokumentarne, igrane, 

zabavne i slične emisije i filmove u kojima se pojavljuje funkcioner, istaknuti predstavnik 

podnosioca izborne liste ili kandidat i da izbegavaju druge oblike indirektne političke 

propagande u redovnim emisijama. Brankica Stanković, autorka istraživačke emisije „Insajder“, 

koja se emituje na TV „B92“, izjavila je za dnevni list „Blic“ da novi serijal njene emisije, koji je 

trebalo da se emituje od 2. aprila, neće biti emitovan upravo zbog Opšteg obavezujućeg uputstva. 

Serijal je trebalo da se bavi neracionalnim trošenjem novca iz srpskog budžeta na Kosovu. RRA 

je reagovao saopštenjem u kome se kaže da „Insajder“ nije zabranjen, kao što nije zabranjena 

nijedna druga informativna emisija u Srbiji. Po RRA, sporni član Opšteg obavezujućeg uputstva 

ne odnosi se na informativne emisije i emisije istraživačkog novinarstva. „Insajder“ je, tvrdi RRA, 

na osnovu metoda klasifikacije koje ova Agencija primenjuje, uvršten u informativni, a ne u 

dokumentarni program. Ispostavilo se na kraju da je ključni problem upravo u tome što RRA 

nikada nije objavila metod klasifikacije programa koji primenjuje, što ostavlja sumnju da bi 

programi mogli da se klasifikuju arbitrarno. Podsetimo, žanrovska klasifikacija programa je od 

značaja ne samo za ponašanje emitera tokom predizborne kampanje, već i za druga pitanja (npr. 

programi određenih žanrova ne mogu da budu sponzorisani, ili postoje specifični uslovi za 

njihovo prekidanje reklamama). I spor oko „Insajdera“, na žalost, završio se samo razmenom 

ljutitih saopštenja, a ne i objavljivanjem metoda klasifikacije koji RRA primenjenjuje, iako bi 

zapravo tek objavljivanje tih metoda sprečilo da do ovakvih nesporazuma dolazi ubuduće. 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2012. 

 

2.2. Dnevni list „Blic“ objavio je tekst u kome se navodi da je Rеpubličkа rаdiоdifuznа 

аgеnciјa zа pоslеdnjе tri gоdinе prеkо 70 putа dаlа sаglаsnоst zа prоmеnu vlаsničkih strukturа 

rаdiо i tеlеviziјskih еmitеrа. Iаkо Zаkоn nе dоzvоlјаvа оtuđivаnjе, prоdајu ili iznајmlјivаnjе 

frеkvеnciја kоје su nаciоnаlnim еmitеrimа dоdеlјеnе 2006, nоvе gаzdе tеlеviziја dоbilе su 

frеkvеnciје u pаkеtu sа vеćinskim dеlоm аkciја kоје su kuplјеnе, tvrdi ovaj list. Fоrmаlnо 

prаvnо, frеkvеnciје оvih ТV еmitеrа nisu bilе nа prоdајu, аli „Blic“ smatra da је zаkоnski оkvir 

оmоgućiо prikrivеnu trgоvinu. Dоzvоlе zа еmitоvаnjе prоgrаmа s nаciоnаlnоm pоkrivеnоšću, 

2006. gоdinе dоbilе su tеlеviziје „Pink“, „Fоks“, „Аvаlа“, dvојаc „Hеpi/Kоšаvа“ i „B92“. Dаnаs, 

šеst gоdinа kаsniје, оsim Теlеviziје „Pink“, svе оstаlе su prоmеnilе vlаsnikе, nеkе čаk i pо višе 

putа.  

 

Zakon o radiodifuziji predviđa da se dozvola za emitovanje programa, kao i dozvola za radio 

stanicu, ne može ustupati, iznajmljivati ili na drugi način preneti ili otuđiti. Zakon, međutim, 

dozvoljava promenu vlasničke strukture emitera, za koju RRA daje prethodnu saglasnost, pod 

uslovom da ista ne dovodi do nedozvoljene medijske koncentracije. Problem promene vlasničkih 

struktura domaćih televizija je pre svega činjenica da one mogu dovesti do netransparentnosti 

vlasništva, a da je u uslovima netransparentnog medijskog vlasništva nemoguće ceniti opasnost 

postojanja nedozvoljene medijske koncentracije. Drugi problem koji je postao očigledan tokom 

nedavnog štrajka na TV „Avala“, jeste činjenica da RRA, iako prilikom izdavanja dozvola na 

javnim konkursima, po sopstvenom Pravilniku o izdavanju dozvola za emitovanje programa, 

ceni ispunjenost određenih finansijskih uslova, konkretno postojanja finаnsiјskog pоtеnciјаla 

podnosioca prijave kojim on garantuje da ćе biti u mоgućnоsti dа rеаlizuје prеdlоžеni 

prоgrаmski i urеđivаčki kоncеpt, po svemu sudeći te uslove nije cenila prilikom izdavanja 

saglasnosti za promenu vlasničke strukture. Tako se i dogodila situacija u kojoj su vlasnici ili 

suvlasnici medija postajale kompanije bez kapitala, koje kasnije nisu mogle da izmiruju obaveze 

ni prema Agenciji, niti prema zaposlenima. S druge strane, iako iz RRA tvrde da znаju imеnоm i 

prеzimеnоm svakog vlasnika svakog medija u Srbiji, uz ogradu da u slučaju „B92“, koji je delom 

u vlasništvu Investicionog fonda, ne znaju imena svih lica koja su u taj Fond novac ulagala, ali da 

znaju imena lica koja novcem Fonda upravljaju, čini se da je nesporno da bi u Srbiji po pitanju 

transparentnosti medijskog vlasništva i te kako imalo šta da se uradi. Podsećamo da je još 2008. 

godine, radna grupa koju je oformilo tadašnje Ministarstvo kulture, izradila Nacrt zakona o 

medijskoj koncentraciji i javnosti medijskog vlasništva, koji je čak i prošao javnu raspravu, ali 

nikada nije upućen Skupštini na usvajanje. Ono što je najinteresantnije je da, iako se optužbe na 

račun postojanja medijske koncentracije i netransparentnosti medijskog vlasništva najčešće 

vezuju za elektronske medije, oni tada na ovaj Nacrt nisu imali ozbiljnije primedbe, upravo za 

razliku od izdavača štampanih medija, koji su mu se oštro protivili. Čini se da u predstojećoj 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2012. 

zakonodavnoj reformi koja se u skladu sa Medijskom strategijom očekuje, ovo pitanje mora biti 

rešeno, a da je ono što najmanje treba da bude urađeno, jasnije regulisanje pitanja koja RRA 

proverava pre izdavanja dozvola za promene vlasničke strukture, kako se te promene ne bi 

pretvorile u izigravanje uslova za izdavanje dozvola predviđenih na javnom konkursu. 

 

 

 

 

 

 

 


